Biežāk uzdotie jautājumi

1. Kas būtu jāņem vērā, iegādājoties riepas?

Iegādājoties riepas, vispirms vajadzētu ņemt vērā uzticama pārdevēja ieteikumus, kā arī savas vajadzības (cena, automobiļa tips, gadā nobraukto kilometru skaits, dzīvesvieta un ceļi – pilsēta vai lauki, u. tml.)
Tāpat arī riepu izvēlē jāņem vērā sava braukšanas maniere un iespējamie plāni – vai brauksiet uz ārzemēm vai ne.

Ziemas riepu iedalījums: riepas ar radzēm, mīkstā sastāva (Skandināvijas tipa), cietā sastāva (Eiropas) un universālās riepas.

Riepas ar radzēm ieteicams izvēlēties vadītājiem, kas vēlas maksimālu drošību un caurgājību ziemā, nav predisponēti braukt agresīvi, pa labi notīrītiem ceļiem. Riepas ar radzēm vairāk ir piemērotas lietošanai uz retāk tīrītiem lauku ceļiem.

Mīkstā sastāva riepas rada maksimālu drošību tad, ja riepas ar radzēm lietot aizliegts. Šī tipa riepas ātrākas nolietošanās dēļ nav piemērotas agresīvas braukšanas cienītājiem.
Mīkstā sastāva riepas ir svarīgi labi „piebraukt” pirmos 1000 km.

Cietā sastāva riepas izceļas ar maksimālu saķeri, braucot pa asfaltētiem, neapledojušiem ceļiem, lielā ātrumā. Vairāk piemērotas lietošanai pilsētas apstākļos, uz labi notīrītiem ceļiem.

Universālās riepas ieteicamas pircējiem, kuri ziemā brauc maz, jo lielākā daļa šo riepu īpašību ir pielīdzināmas vasaras riepām.

 

2. Ar ko atšķiras mīkstā un cietā sastāva riepas?

„Mīkstā sastāva” riepas tika radītas lietošanai vienīgi Skandināvijā kā alternatīva riepām ar radzēm, bet dažu gadu laikā izplatījās arī citu valstu tirgos, arī Latvijā. Šī tipa riepas ir klusākas, tām ir laba saķere ar apsnigušu vai apledojušu ceļa segumu, tās ir daudz ērtākas salīdzinājumā ar „cietā” sastāva riepām. Tomēr jāuzsver, ka šī tipa riepas paredzētas lietošanai zemā gaisa temperatūrā (-10°C un zemāk), kā arī apledojušam un ar sniegu klātam ceļa segumam. Latvijā ziemas ne vienmēr ir tik bargas kā Skandināvijā, bet „maigās” ziemās izpaužas „mīkstā” sastāva riepu trūkumi. Visbūtiskāk – automobiļa nestabilitāte, braucot ar lielāku ātrumu (60 km/h un ātrāk), un garais bremzēšanas ceļš, pie pozitīvām temperatūrām un sausa vai slapja asfalta. Šie trūkumi īpaši izpaužas, „mīkstā” sastāva riepas izmantojot smagākiem un jaudīgākiem automobiļiem ar ABS sistēmu. „Mīkstā” sastāva riepu „uzvedība” strauji mainās, ja izmainās laika apstākļi un ceļa segums. Šī iemesla dēļ „mīkstā” sastāva riepas nav ieteicamas nepieredzējušiem autovadītājiem.

Svarīgi! „Mīkstā” sastāva riepas kategoriski nedrīkst izmantot vasarā! Automobilim ar „mīkstā” sastāva riepām bremzēšanas ceļš mīkstā gumijas sastāva un protektora smalkā raksta dēļ būs gandrīz divreiz garāks nekā automobilim ar vasaras riepām.

Populārākās „mīkstā” sastāva riepas: Dunlop Graspic, Goodyear Ice +, Goodyear Ice 2, Hankook W606.

„Cietā sastāva” riepas ir visbiežāk izmantotais riepu tips Eiropā. Bieži vien autovadītāji kļūdaini uzskata, ka „cietā” sastāva riepas ir tikpat cietas kā vasaras riepas. Šī tipa riepas ir tradicionālas, jau sen visā Eiropā lietojamas riepas. Kad tika radītas „mīkstā” sastāva riepas, šo riepu atšķirīgo īpašību dēļ riepas sāka iedalīt pēc to sastāva cietības.

 „Cietā” sastāva riepu priekšrocības: laba saķere, ja ceļa segums ir slapjš vai klāts ar slapju sniegu, laba automobiļa vadāmība un stabilitāte, braucot lielā ātrumā (piem., uz automaģistrālēm). Galvenais šo riepu trūkums – nepietiekama saķere ar apledojušu ceļa segumu. Aizmugurējo riteņu piedziņas automobiļu īpašniekiem ļoti uzmanīgi jāizvēlas „cietā” sastāva riepas – būtu lietderīgi lūgt pārdevējam ieteikt „mīkstākās no cietajām” (ļoti iespējams, ka ar „pārāk cietām” riepām automobiļa aizmugurējie riteņi, uzsākot kustību, spolēs, jo būs nepietiekama saķere ar ceļa segumu).

„Cietā” sastāva riepas ieteicamas, ja bieži brauc pa labi notīrītiem ceļiem (pilsētās, pa autostrādēm). Ja ir apledojums, vajadzētu automobili vadīt ļoti piesardzīgi, jo īpaši, iebraucot krustojumā.

„Cietā” sastāva riepu izvēle ir ļoti liela. Tās var iedalīt trijās grupās: Standarta (Standart performance), HP (High Performance) un UHP (Ultra High performance). Tā šīs riepas tiek iedalītas pēc to atšķirīgā uzdevuma.

 

3. Kādas ir galvenās riepu īpašību atšķirības?

Meklējot jaunas riepas, būtu jāņem vērā paredzamie laika apstākļi, automobiļa un riepas tehniskie parametri. Katram automobilim, kurš ir noripojis no konveijera, ir noteikts konkrēts lielums, kuru nosaka paši automobiļa ražotāji, jebkāda lielāka novirze no prasībām var ievērojami samazināt automobiļa vadāmību vai var radīt draudus vadītāja un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošībai.

Riepu tipi: vasaras, universālās, ziemas.


Vasaras riepas Latvijā tiek lietotas automobiļiem, kuru masa nav lielāka par 3,5 t, no 1. marta līdz 1. decembrim. Dažādām vasaras riepām ir atšķirīgas dominējošās īpašības: saķere ar slapju ceļu, zema rites pretestība, komforts, zems trokšņa līmenis utt.


Universālās riepas ir piemērotas visiem gadalaikiem. Speciālisti saka, ka universālas riepas neeksistē, vismaz ne Latvijā. Universālās riepas vairāk ir populāras ārvalstīs, kur temperatūra ir augstāka un ziemā nav sniega.


Ziemas riepas vēl tiek iedalītas sīkāk: cietā gumijas sastāva riepas, mīkstā gumijas sastāva riepas un riepas ar radzēm.

Priekšrocības:

Cietā sastāva riepas. Ja asfalts ir sauss vai slapjš, ceļš nav apsnidzis vai apledojis, braukšana kļūst par izpriecu, var braukt ar lielāku ātrumu.

Mīkstā sastāva riepas. Rada mazāku troksni (salīdzinājumā ar radžu riepām), ir zemāka rites pretestība. Lieliska braukšana pa nelīdzenu ledu, cietu vai mīkstu sniegu.

Riepas ar radzēm. Laba saķere ar ceļa segumu, ja ir ledus, stingri nobraukāts sniegs vai nenotīrīti sniegoti ceļi. Īsākais bremzēšanas ceļš uz apledojuša ceļa seguma.

Universālās riepas vērts izvēlēties tikai tādā gadījumā, ja gadā nobraucat līdz 5000 km, bet tad sliktos laika apstākļos automobili labāk atstāt mājās. No universālajām riepām ziemai varam ieteikt Debica Navigator 2. Šo riepu segmentā tām ir vislabākā cenas un īpašību attiecība.

 

4. Kā saprast riepu apzīmējumus?

Riepas lielums ir svarīgākā informācija, kura norādīta uz riepas. Lieluma apzīmējums sastāv no skaitļiem un burtiem, piem., 195/65 R15 91H, kur:

195 – Riepas platums, mm

65 – Riepas augstums, % no platuma

R15 – Riteņa loka šķērsgriezums collās

91 – Slodzes indekss

H – Ātruma indekss

Ātruma indekss norāda riepas maksimālās ātruma iespējas. Svarīgākie ātruma indeksi ir:

Q – 160 km/h

S – 180 km/h

T – 190 km/h

H – 210 km/h

V – 240 km/h

W – 270 km/h

Visām riepām ir apzīmējumi, pēc kuriem var noteikt, vai riepa atbilst Eiropas Savienības, ASV standartiem vai abiem standartiem. Burts E, kam apvilkts aplis ar diviem skaitļiem, norāda, ka riepa ir pārbaudīta atbilstoši drošības prasībām, kuras ir spēkā Eiropas Savienībā. Amerikas standartam ir apzīmējums DOT (Department of Transportation). Ja riepas ir sertificētas atbilstoši divkāršajam standartam, tām ir abi apzīmējumi – E4 un DOT.

M+S: dubļi (Mud) + sniegs (Snow) – ziemas un universālās riepas. AW (Any weather – jebkāds laiks) – universālās riepas, arī AS – (All Seasons – visiem gadalaikiem). Daži uzņēmumi burtu vietā izmanto zīmētus simbolus: saule, lietus, sniegpārsla. Bulta uz riteņa sāna norāda griešanās virzienu riepai.

Izgatavošanas gadu uz riepas norāda četri skaitļi: izgatavošanas nedēļa un gads. Piemēram, 1509 – divi pirmie skaitļi – piecpadsmitā nedēļa (15), 09 – izgatavošanas gads (2009).

 

5. Vai izgatavošanas vieta ietekmē riepas kvalitāti?

Riepu ražotāji, būvējot jaunas rūpnīcas, orientējas uz daudziem faktoriem: vietējais tirgus, muitas politika, darbaspēka cena, dabas resursi, ģeogrāfiskais stāvoklis. Lielie riepu ražotāji nodrošina vienādu riepu kvalitāti neatkarīgi no tā, kādā valstī notiek ražošana. Bieži valstīs ar zemāku dzīves līmeni modernas rūpnīcas tiek būvētas lētu darbaspēka resursu dēļ, bet riepas tiek eksportētas uz citām valstīm. Eiropā daudz riepu tiek saražots Francijā.

 

6. Vai izgatavošanas gads ietekmē riepas kvalitāti?

Jā, ietekmē. Riepas drīkst ekspluatēt 10 gadus no to izgatavošanas dienas. Bieži pircēji baidās pirkt 2–3 gadus vecas riepas, taču daži ražotāji apgalvo, ka, vērtējot riepu ilgmūžību un izturību, nav konstatētas nekādas būtiskas atšķirības starp jaunākām un vecākām riepām.


7. Cik ilgi vidēji kalpo riepas?

Riepu kalpošanas laiks ļoti atkarīgs no nobraukuma, tomēr visas riepas kalpos ne mazāk par 2 sezonām, bet radžu riepas – 3 sezonas.

 

8. Kuru ražotāju riepas ir populārākās?

Latvijas tirgū populārākās ir HankookBarum, DebicaGoodyear riepas. Kā likums – lētu riepu tiek pārdots vairāk nekā dārgu.

 

9. No kā ir atkarīga riepu cena un par cik vidēji pircējs tās iegādājas?

Parasti riepu cena ir atkarīga no izmēriem, ražotāja un tehnoloģisko īpašību sarežģītības.

 

10. Vai riepas ar radzēm ir populāras?

Riepu ar radzēm pārdošanas apjomi samazinājās vairākus gadus pēc kārtas, jo palielinājās to cilvēku skaits, kuri vēlas braukt uz ārvalstīm, kurās ir aizliegts izmantot riepas ar radzēm. Tāpat arī ir uzlabojusies galveno ceļu tīrīšana, kaisīšana. Pašlaik riepu ar radzēm pārdošana ir stabilizējusies.

 

11. Kur likt lietotās riepas?

Parasti autovadītāji vecas vai lietotas riepas par attiecīgu samaksu vai bez maksas atstāj servisos, kuri tiem uzmontē jaunas. Servisi vecās riepas nodod utilizācijai.

 

12. Riepu kopšana

  • Vai bieži jāpārbauda gaisa spiediens riepās?

Ļoti svarīgi riepu spiedienu vismaz reizi mēnesī pārbaudīt ar precīzu spiediena mērītāju. Nepietiekamas vai pārmērīgas riepu piepūšanas dēļ protektors var nolietoties pirms laika. Tāpat var rasties risks, ka palielināsies degvielas patēriņš, riepa pārkarsīs vai pat sprāgs. Riepu gaisa spiediens jāpārbauda, kad riepas ir aukstas un kādu laiku nav lietotas. Pat nobraucot tikai pāris kilometrus, riepu spiediens var paaugstināties. Tad spiediena rādītāji būs neprecīzi. Ja riepu gaisa spiediens pastāvīgi samazinās, iespējams, ka radusies riepas vai riteņa problēma. Tādā gadījumā nekavējoties konsultējieties ar kvalificētu riepu speciālistu.

  • Kāpēc vajadzīga riteņu balansēšana?

Pareizi balansēti riteņi nodrošina automobiļa vadīšanas komfortu un ilgu riepu ekspluatāciju. Ja riepas nav balansētas, autovadītājs var just nogurdinošu vibrāciju, riepas pārāk ātri nolietojas, turklāt bez vajadzības nolietojas transportlīdzekļa piekare. Pirmo reizi vai pēc remonta riteņiem uzmontētās riepas jābalansē. Tikko sajūtot vibrāciju vai raustīšanos, riepas no jauna jābalansē. Vibrācija var būt jūtama arī nepareizas regulēšanas vai mehānisku problēmu dēļ.

  • Kāpēc vajadzīga riteņu savirzes regulēšana?

Ja transporta līdzeklis ir pareizi noregulēts, visi tā piekares un stūres iekārtas komponenti darbojas lieliski, bet riepas un riteņi nodrošina vienmērīgu un drošu braukšanu. Pareiza riteņu savirze nodrošina vienmērīgu protektora nolietojumu un braukšanas precizitāti. Ja priekšējās vai aizmugurējās riepas sliecas uz vienu pusi, iespējams, ka riteņu savirze nav pareizi noregulēta. Vairumam mūsdienu transporta līdzekļu aizmugurējā piekare ir regulējama. Ņemot vērā pamanītos simptomus, jūsu automobilim var būt nepieciešama priekšējo un aizmugures riteņu savirzes regulēšana vai četru riteņu savirzes regulēšana.

           

13. Kāds ir pieļaujamais minimālais protektora dziļums? 

Ja protektora dziļums ir 4 mm, samazinās riepas saķere ar ceļa segumu, sevišķi uz slapja ceļa. Riepas var zaudēt kontaktu ar ceļu, un tad jūs nevarēsiet nobremzēt vai veikt pagriezienu. Tāpēc mēs iesakām jums negaidīt, kamēr protektora raksts nodils līdz minimālajam atļautajam 1,6 mm dziļumam. Vasaras riepas būtu jāatjauno, kad to protektora dziļums ir no 2 līdz 2,5 mm, ziemas – 4 mm. Protektora dziļums tiek mērīts rievas dziļākajā punktā, paaugstinājumiem un stiprinājumiem nav nekādas nozīmes protektora dziļuma mērīšanā.