09.10.2017

Riepu izvēle: kā izvēlēties pareizās?

Riepu izvēle: kā izvēlēties pareizās?

Kā izvēlēties ziemas riepas? Vai cena, neatkarīgi testi un pārdevēju ieteikumi ir noderīgi faktori? Pastāv dučiem ražotāju, simtiem riepu modeļu un pat vēl vairāk veikalu, tādēļ ir visai viegli apjukt lielajā informācijas plūsmā. Taču ir zināmi pamatnoteikumi, kas palīdz pareizo riepu meklējumos.

Ramunas Feitingis, auto žurnālists no Lietuvas, sākumā iesaka iepazīt automašīnu. Jums jānoskaidro, vai automašīnai ir īpaši pielāgoti nestandarta diski, un jāsameklē tiem ieteicamie riepu izmēri.

“Ražotājs vienmēr iesaka izmēru, kurš transportlīdzeklim ir piemērotākais. Tas parasti ir norādīts uz benzīnbākas vāciņa iekšējās daļas vai arī uz vadītāja puses durvju sliekšņa. Ja esat iegādājies lietotu automašīnu, tai varētu būt nestandarta diski, tādēļ pareizais riepu izmērs jāizvēlas atbilstoši diskiem.” saka Ramunas.

Speciālists vēl norāda, ka riepas atšķiras atkarībā no transportlīdzekļa veida. Ražotāji izgatavo dažādas riepas apvidus automašīnām, vieglajām automašīnām, sporta automašīnām un mikroautobusiem.


Riepas ar radzēm nav piemērotas visiem

Kopumā ziemas riepas iedala trīs grupās: riepas ar radzēm un riepas bez radzēm, kurām var būt mīkstāks vai cietāks gumijas sastāvs. Kāda starp šīm riepām atšķirība?

“Iekams izvēlaties riepas, jums jāizvērtē savas vajadzības. Vai daudz braucat pa šosejām? Grants ceļiem? Vai apmeklējat Rietumeiropu? Iekams izvēlēties riepas, jums jāatbild uz šiem svarīgākajiem jautājumiem,” stāsta Elmantas Latkauskas, Goodyear vadītājs Baltijas valstīs.

Ja automašīna nav galvenais pārvietošanās līdzeklis vai lielākoties braucat pa labi uzturētiem ceļiem, visticamāk, labākā izvēle ir riepas ar cietāku gumijas sastāvu. To saķere uz sniega vai ledus ir sliktāka, taču lietainos apstākļos un uz sausa asfalta, kad gaisa temperatūra ir virs nulles, to darbības īpašības ir labākas nekā citām ziemas riepām.

Riepas ar mīkstāku gumijas sastāvu uzrāda labas darbības īpašības uz sniega vai ledus, tādēļ tās ir populāras Baltijas valstīs un citās valstīs ar līdzīgiem klimatiskajiem apstākļiem. Uz ledus tās ir ievērojami labākas nekā riepas ar cietāku gumijas sastāvu, taču tik un tā nepārspēj riepas ar radzēm.

Riepas ar radzēm ir vispiemērotākās uz ledus un piebraukāta sniega, taču vissliktākās uz sausa asfalta. Tāpat riepas ar radzēm rada vairāk trokšņa.

“Var gadīties, ka vilsieties savās nupat nopirktajās populāra zīmola riepās, ja tās gluži vienkārši neatbildīs jūsu vajadzībām. Piemēram, ja jums bieži jābrauc pa pilsētu, riepas ar radzēm var sagādāt vilšanos, jo tās ir trokšņainas un ar sliktu saķeri uz sausas ceļa virsmas. Šāda nesaderība ar vajadzībām var izraisīt sliktu viedokli par noteiktām riepām vai pat ražotāju,” stāsta Elmantas.

Visiem autovadītājiem apavus savām mašīnām vajadzētu izvēlēties atbilstoši vajadzībām. Ja vismaz vienreiz nedēļā nākas braukt pa slikti uzturētu zemes ceļu, riepas ar radzēm varētu būt piemērotākās. Taču jāņem vērā, ka lielākajā daļā Rietumeiropas valstu, tostarp Polijā, aizliegts izmantot riepas ar radzēm, tādēļ jūs nevarētu izmantot šādu automašīnu, lai dotos slēpošanas braucienā.

 

Testi savstarpēji konkurē

Vispārējais Vācijas automobiļu klubs (ADAC), Auto Bild žurnāls un citas organizācijas katru gadu rīko vairākus riepu testus. Vai autovadītāji var tiem uzticēties?

E. Latkauskas, Goodyear vadītājs Baltijas valstīs, teic, ka testi tiek rīkoti konkurences apstākļos, tādēļ tiem var uzticēties, izvēloties ziemas un vasaras riepas. Riepu topa augšgalā parasti ierindojas zināmāko zīmolu riepas, taču dažkārt tur atrodami arī lētāki produkti. Taču speciālists brīdina, ka tas vēl nenozīmē, ka lētas nezināma zīmola riepas ir tikpat labas kā dārgākas zināma zīmola riepas.

“Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tā notiek, ir riepu izmērs, jo testi parasti tiek veikti ar visām viena izmēra riepām. Ekonomiskās klases riepu zīmoli dažkārt izgatavo riepas modeli, kurš uzrāda ļoti labus rezultātus vienā testā, taču tikai apmierinošus rezultātus citā. Piemēram, 195/65R15 izmēram lētais produkts testos var uzrādīt ļoti labus rezultātus, taču tas pats riepas modelis 225/50R17 izmēram testos var uzrādīt ļoti sliktus rezultātus. Augstākās klases zīmolu riepām nav šādas problēmas – tās uzrāda vienādus darbības rādītājus neatkarīgi no izmēra,” stāsta speciālists.

Ekonomiskās klases zīmols šādā gadījumā parasti reklamē savus produktus, paziņojot, ka šīs ir “ļoti labas riepas, kuras ir gandrīz tikpat labas kā divreiz dārgākās riepas”. Taču tā nav taisnība, jo patiesi labs ir tikai viens “ļoti labo riepu” izmērs.

Pastāv daudz veidu, kā izvēlēties pareizo produktu. Cilvēki var analizēt testu rezultātus, jautāt padomu pārdevējiem vai uzticēties reklāmām. Lai arī kāda būtu jūsu izvēle, Goodyear vadītājs teic, ka svarīgākais ir izvēlēties riepas, kas atbilst jūsu braukšanas stilam un ir piemērotas ceļiem, pa kuriem visbiežāk braucat.

“Tieši tādēļ Baltijas valstīs vispopulārākās ir riepas bez radzēm ar mīkstāku gumijas sastāvu. Cilvēkiem sanāk braukt gan pa labi, gan slikti uzturētiem ceļiem, tādēļ šādas riepas ir lielisks kompromiss starp riepām ar radzēm, kuras ir piemērotākās ziemeļvalstīm, un cietāka gumijas sastāva riepām bez radzēm, kuras vairāk piemērotas braukšanai Centrāleiropā. Turklāt augstākās klases zīmolu riepu tirdzniecība pieaug ar katru gadu – statistika liecina, ka arvien mazāk cilvēku mēģina ietaupīt naudu uz drošības rēķina,” E. Latkauskas vēl piebilst par Baltijas iedzīvotāju paradumiem.